Förbättra din andning och få ökad energi, mindre smärta, ökad fettförbränning och bättre sömn!

  • Har du låg energi och uthållighet?
  • Har du en hjärna som ofta går på högvarv?
  • Högt blodtryck eller andra hjärt/kärl-problem?
  • Problem med återkommande infektioner i luftvägarna? Är du ofta täppt i näsan?
  • Är du överviktig? Lider du av fetma?
  • Upplever du smärta och värk?
  • Sover du oroligt? Snarkar du?

Ju sämre vi andas, desto sämre hälsa har vi.


Upplägg och kostnad

28-dagars individuell andningsträning vänder sig till  dig som vill förbättra dina andningsvanor och uppleva alla de goda hälsoeffekter som är kopplade till en balanserad andningen.  

Ett paket om 3 träffar – Introduktionsmöte, Konsultation och Uppföljningsmöte – samt telefon och sms rådgivning inom ramen för träffarna. Du kan alltid komplettera med fler tillfällen för uppföljning och stöd. Vi kan kommunicera via video, telefon eller ha fysiska möten på din arbetsplats eller i hemmet.

Kostnad är 2 450 kr ink moms (för företag tillkommer moms). Pris inkluderar Relaxator Andningstränare och Sleep Tape

Är ni en grupp (max 6 personer) som är intresserade av andningsträning, ta en kontakt via Kontakformuläret eller maila carina@nutrivity.se så pratar vi vidare kring upplägg och priser.


Kontakt och bokning

För frågor, använd kontaktformuläret eller maila mig; carina@nutrivity.se.

Beställ 28-dagars andningsträning idag genom mitt bokningssystem på PIL-mottagningen, skapa ett gratis kundkonto först. 


En förklaring…

Hur i hela friden hänger energi och fettförbränning ihop med andningen?

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Bara några minuters syrebrist kan för alltid förstöra hjärnans förmåga att bearbeta inkommande information. Men det är inte bara viktigt ATT vi andas, utan också HUR vi andas. En andning som är obalanserad kan med tiden ge stora negativa konsekvenser eftersom vi andas så mycket varje dag. 

Genom att förbättra din andning är chansen stor att din generella hälsa, sömn och energinivå också förbättras. Vi kan påverka våra tankar och känslor, våra inre organ som hjärta och hjärna och kroppens olika funktioner som muskelrörelser, matsmältning och immunförsvar.

Så hur kan då t ex fettförbränningen öka? Jo, fett kan endast förbrännas när syre är närvarade. Vid en ineffektiv andning når inte lika mycket syre fram till cellerna och förmågan att förbränna fett minskar. Försämrade andningsvanor kan t ex vara att du;

  • Andas med munnen
  • Andas snabbt, högt uppe i bröstet när du blir stressad
  • Snarkar när du sover
  • Harklar dig i tid och otid
  • Suckar i tid och otid 
  • Håller andan när du koncentrerar dig

28-dagars andningsträning – metod

För att hjälpa dig komma igång med att förbättra dina andningsvanor är 28-dagars Medveten Andningsträning till stor hjälp. Programmet är avsett att stötta dig genom att;

  • Bli medveten om din andning och kunskap kring andning. Medvetenhet är ofta första steget till förändring. Vi går igenom grundläggande andningsfysiologi och enkla, men kraftfulla övningar. 
  • Tejpa munnen på natten. Många av oss har munnen öppen när vi sover. Munandning i vila innebär per automatik att vi överandas och därmed hyperventilerar, dvs vi får obalans mellan syre och koldioxid. Att tejpa munnen på natten säkerställer att din mun förblir stängd under natten så att andningen bara sker in och ut genom näsan. Näsandning ger en lugnare sömn och minimalt med energiläckage, vilket ökar chansen att kroppen kan ägna sig åt läkning, reparation och återhämtning. 
  • Träna med RelaxatorRelaxator andningstränare hjälper dig att andas långsammare och mer rytmiskt. Den tränar också upp muskeltonusen i de övre luftvägarna och stärker diafragman, vår viktigaste andningsmuskel. Se det som hantlarna när du tränar styrketräning! 
  • Fysisk aktivitet med stängd mun. En bra andning börjar i näsan. Om din näsa är trång och du har svårt att andas genom näsan är det ofta ett tecken på att andningen inte är optimal. I näsan, under näsmusslorna, finns svällkroppar. De sväller upp när vi har ett för lågt koldioxidtryck, som en försvarsmekanism i ett sätt att försöka förhindra utflöde av koldioxid, då ju koldioxid lämnar kroppen vid utandning. Fysisk aktivitet med stängd mun tränar upp din förmåga att andas genom näsan. I takt med att du förbättrar din andning och återställer koldioxidtrycket kommer svällkropparna att minska i storlek, och näsan upplevs då som mindre trång. 

Läs om Medveten Andning i media och många många inspirerande berättelser här


28-dagars andningsträning – beskrivning träffar

Introduktion – Under ca 15-30 minuter har vi en introduktion kring arbetsprocess och -metod samt instruktioner kring frågeformulär och andra förberedelser. Vi går igenom hur dokument kommer hanteras digitalt och vilka dokument som vi kommer att jobba med. 
Vi pratar också om varför du vill andningsträna, ditt framtida önskade läge och dina förväntningar. 

Inför första konsultationen – Ifyllt frågeformulär (sektion 1-3) skickas in/laddas upp i klientportalen minst 3 dagar före första konsultationen. Frågeformuläret används för att förstå dina nuvarande andningsvanor och eventuella underliggande obalanser för att ta fram ett underlag inför vår träff. 

Läs igenom broschyren Välkommen till rådgivning innan första konsultationen samt fundera kring dina viktigaste hälsomål. Varför vill du vara hälsosam? Vad ska du använda din hälsa till?

Konsultation – Denna träff tar cirka 60–90 minuter. Du får gott om tid att berätta hela din historia och vi pratar om dina nuvarande andningsvanor utifrån frågeformulär samt de underliggande andningsmönster som kan bidra till ev hälsobesvär och symtom. Jag beskriver upplägget på träningsprogrammet och vi gör en skräddarsydd träningsplan med konkreta övningar och aktiviteter som passar dig.

Uppföljning – Denna träff tar ca 30-60 minuter och vi följer upp på din individuella plan och ifyllda träningsschema och blickar framåt genom att prata om frågor som dykt upp, utmaningar, nya möjligheter, eventuella justeringar mm med målet att skapa en hållbar förändring, en hälsosam livsstil att trivas med och som fungerar i vardagen.