Olivolja och andra fetter

[2019-02-25]  
Mycket har skrivits om fetter. Det har varit många infekterade debatter kring olika fetter genom åren, men det finns en relativt stor enighet från alla läger kring olivoljan och dess positiva effekter på hälsan, speciellt hjärt- kärlhälsa. 

Fetter är en blandning av olika typer fetter

Alla fetter innehåller en blandning av mättade och omättade fetter och vi behöver dem alla. 100 g olivolja innehåller 14% mättat fett, 11% fleromättat fett och 73% enkelomättat fett så därför klassar man olivolja som ‘enkelomättad’. Det innebär också att 2 msk olivolja innehåller samma mängd mättat fett som 50 g ryggbiff.

Så istället för att debattera kring mättade och omättade fetters hälsoeffekter tänker jag att det är bättre att fokusera på att äta en bra blandning av naturliga fetter och ta bort allt vad onaturliga fetter heter. Här borde debattens fokus finnas och en total enighet mellan Livsmedelsverket och livsmedelsproducenter för att göra befolkningen så frisk och stark som möjligt.

Onaturliga fetter

Med onaturliga fetter menar jag industriellt framställda fetter ur vegetabiliska oljor som t ex ska öka hållbarheten eller konsistensen på en produkt. Dessa fetter är pussebitar som inte passar i kroppen och kroppen vet inte vad den ska göra med dessa fetter vilket kan resultera i att immunförsvaret reagerar.

Vi har t ex härdat fett och transfetter som finns i margarin, småkakor, pommes, godis, snacks, glass, halvfabrikat mm. Var jätteförsiktig med produkter som har lång hållbarhet och många produkter står inte ens kallt i butiken t ex pulversåser och andra färdiga såser, jordnötssmör, buljong mm.

Det är tyvärr svårt att lista ut om en produkt innehåller industrihärdat fett men det man alltid kan sikta på och ha som grund i sin kost är att ät så rena produkter som möjligt = mat utan innehållsförteckning. Bonusen blir då också att den brukar vara näringstät.

Tillbaka till naturliga fetter och olivoljan

Mina tre fett-favoriter är smör, kokosolja och olivolja samt fetter som finns i annan riktig mat som kött, fisk, nötter, avokado mm.

Olivolja innehåller antiinflammatoriska ämnen (oleocanthal) som liknar den i NSAID-preparat som t ex ipren och känns igen på en lite brännande känsla långt bak i halsen. Dessutom innehåller olivolja antioxidanter t ex vitamin E.

Tips för en riktigt bra olivolja;

  • ekologisk, kallpressad och extra virgin
  • från ett land, tillverkningsort kan gärna vara utskrivet på flaskan
  • max 2 år gammal
  • förvaras i rumstemperatur i mörk flaska så att olivoljan skyddas från syre och ljus (ställ gärna in i ett mörkt skåp) och används upp inom ett par månader
  • ska smaka lite pepprigt i gommen
  • generellt ej värmas då bla antioxidanter går förlorade. Använd kokosolja eller smör vid stekning, de klarar högre temperaturer bättre.